• Om oss
  • Jobb
  • Partner

Plattformsavtalet och Biljettavtalet

ALLMÄNT

Dessa villkor gäller för användning av webbplatsen www.ticketswap.com (och alla dess underdomäner för andra länder). Som du kommer att läsa nedan består villkoren av två enskilda avtal. För det första ingår du ett direkt användaravtal med TicketSwap-plattformen. Allt som har att göra med ditt konto, dina uppgifter och tekniken anges i det avtalet. Detta avtal kallas ”plattformsavtalet”. För det andra ingår du för att köpa eller sälja en biljett alltid ett direkt engångsavtal med ett av TicketSwaps dotterbolag (beroende på var evenemanget äger rum, nedan: ”TicketSwap Local”):

  • TicketSwap Netherlands B.V., registrerat hos den nederländska handelskammaren med nummer 66696267 (evenemang som tar plats i: Nederländerna),

  • TicketSwap International B.V., registrerat hos den nederländska handelskammaren med nummer 66696348 (evenemang som tar plats i: alla länder som inte anges här),

  • TicketSwap Brasil Serviços de Ingressos Ltda., registrerat hos Brasiliens handelskammare med nummer 35.523.781 (evenemang som tar plats i: Brasilien).

Detta avtal kallas ”biljettavtalet”.

Endast i händelse av att plattformstjänsten på webbplatsen www.ticketswap.com (och alla dess underdomäner för andra länder) används i syfte att (åter-)sälja till och köpa av arrangörer av distribuerade och regenererade biljetter till vissa evenemang, gäller även villkoren för plattformen som finns att läsa här. Dessa villkor för plattformen gäller uteslutande för vissa evenemang från olika arrangörer. Det innebär att de ersätter dessa TicketSwap-villkor, i den mån de skiljer sig från varandra eller överlappar varandra. Vid eventuella motsägelser eller oenhetligheter mellan dessa TicketSwap-villkor och villkoren för plattformen ska bestämmelserna i villkoren för plattformen ha företräde i den utsträckning som tillåts enligt tillämplig lag.

För plattformsavtalet och biljettavtalet gäller uteslutande nederländsk lag. Oaktat detta lagval har du som EU-medborgare rätt till det tvingande, lagstadgade skydd som du har i landet där du är bosatt.

Tvister kommer att prövas av behörig domstol i Amsterdam.

Vi fäster stor vikt vid att tillhandahålla en säker och pålitlig plattform. Vår pålitlighets- och säkerhetspolicy förklarar exakt hur vi går tillväga för att uppnå detta. Om du bryter mot vår pålitlighets- och säkerhetspolicy kan det leda till att åtgärder vidtas mot dig, inklusive avstängning eller blockering. Pålitlighets- och säkerhetspolicyn beskriver bland annat vilket innehåll och/eller vilka handlingar som är tillåtna respektive otillåtna på plattformen, hur vi övervakar plattformen i detta avseende, vilka åtgärder vi har vidtagit i samband med detta samt hur våra anmälnings- och klagomålsrutiner fungerar. Du hittar vår pålitlighets- och säkerhetspolicy här.


PLATTFORMSAVTAL

Tillämplighet: Om du använder plattformen ingår du ett avtal med TicketSwap B.V. (”TicketSwap”), beläget på Rokin 75, 1012 KL Amsterdam, Nederländerna och registrerat hos handelskammaren under nummer 59084952 (”plattformsavtalet”). Artiklarna under rubriken ”biljettavtal” är inte tillämpliga på TicketSwap. TicketSwap förbehåller sig rätten att ändra detta plattformsavtal. Du har endast rätt att säga upp avtalet i händelse av en väsentlig ändring av villkoren i detta plattformsavtal. Om du fortsätter att använda plattformen godkänner du automatiskt alla ändringar i plattformsavtalet.

Åtkomst till plattformen: TicketSwap erbjuder genom sin digitala onlineplattform (”plattformen”) en tjänst som gör det möjligt för dig att köpa och sälja e-biljetter för upplevelser (t.ex. konserter, fester, festivaler, utflykter) (”åtkomst till plattformen”).

Registrering: För att nyttja åtkomst till plattformen måste du först logga in med en e-postadress, ett Google-konto, Facebook-konto eller Logga in med Apple. Du kan endast köpa och sälja biljetter om du uppger alla personuppgifter som vi begär.

Integritet: TicketSwap behandlar dina uppgifter i enlighet med gällande integritetslagar. För mer information, se integritetspolicyn på vår webbplats.

Personlig användning: Åtkomst till plattformen från TicketSwap är avsedd för personligt bruk. Kommersiella handlare och andra kommersiella parter avråds från att använda plattformen.

Ordningen som evenemang och biljetter visas i: Ordningen som evenemang och biljetter till salu visas på TicketSwaps plattform beror på ett flertal parametrar:

Evenemang

  • Din sökterm. Du kan söka efter specifika evenemang, artister, städer eller evenemangsarenor.

  • När du utforskar evenemang som användare av plattformen kan du ange olika variabler för att bestämma vilka evenemang som ska visas i dina sökresultat.

  • Din IP-adress. TicketSwap använder användarens IP-adress för att rangordna sökresultat.

  • Tillgänglighet av biljetter. Om ett evenemang är slutsålt visar vi det inte i vårt ”utforska-flöde”.

  • Marknadsföring av evenemang eller artister. Om det finns marknadsföring av ett evenemang i samarbete med arrangören. När TicketSwap mottar avgiften för detta kommer etiketten ”samarbete” att läggas till så att detta blir tydligt för dig som användare av plattformen.

  • Biljettpris. Evenemang till vilka biljetterna understiger ett visst pris.

Du kan välja en plats på olika ställen i appen eller på webbplatsen för att visa händelser baserade på den platsen. Denna platsinställning är inte direkt kopplad till ditt konto.

Om du inte väljer en plats, men TicketSwap har behörighet att använda din GPS, kommer du att se evenemang som hålls i närheten av den platsen. Om TicketSwap inte har fått uttrycklig behörighet att använda din GPS uppskattas din plats baserat på IP-adressen. Evenemang som baseras på din plats rangordnas i så fall efter datum och popularitet.

Om du följer en artist kommer dennes evenemang att visas högst upp i sökresultaten. Du kan anpassa vilka artister du följer i din profil.

Biljetter

Följande parametrar gäller för biljetter:

  • Pris. Sökresultaten för biljetter till salu för specifika evenemang rangordnas från lägsta till högsta pris.

  • Officiell biljettförsäljare. I händelse av att en officiell biljettförsäljare säljer förstahandsbiljetter till ett evenemang så hamnar den annonsen överst bland sökresultaten.

  • Plattform. Om en primär biljettförsäljares försäljning av förstahandsbiljetter underlättas genom vår plattform, kommer denna annons att märkas som sådan för att skilja detta erbjudande från de vanliga biljettannonserna som publiceras på plattformen.

Ansvar: TicketSwap ansvarar inte för eventuella skador som du kan drabbas av till följd av din användning av åtkomsten till plattformen eller plattformen, såsom förluster som uppstått för köpare eller säljare till följd av ändring av ett evenemang (se även ”Ändringar av evenemang”), såvida inte sådana skador har orsakats av uppsåt, grov oaktsamhet eller avsiktlig vårdslöshet. Även om TicketSwap vidtar så många åtgärder som möjligt för att säkerställa en säker och välfungerande plattform kan TicketSwap inte garantera att åtkomsten till plattformen eller innehållet på plattformen är korrekt. TicketSwap ansvarar inte för konsekvenserna av (eventuella) felaktigheter (såsom en felaktig evenemangsbeskrivning) med hänseende på åtkomsten till plattformen eller plattformen.

Betalningstjänst: Betalningshanteringstjänster gällande biljettförsäljning som genomförs på TicketSwap tillhandahålls av Stripe och omfattas av Stripes avtal för anslutna konton, vilket innehåller Stripes användaravtal (tillsammans ”Stripes serviceavtal”). Genom att godkänna detta plattformsavtal eller fortsätta att verka som säljare på TicketSwap godkänner du att vara bunden av Stripes serviceavtal, och att detta kan ändras av Stripe från tid till annan.

Utlämnande av information: TicketSwap har alltid rätt att lämna ut information för att (i) försvara sig i domstol, (ii) verkställa ett domstolsbeslut, (iii) följa alla lagar, förordningar eller förfrågningar från myndigheter, (iv) skydda den nationella säkerheten, försvaret, den allmänna säkerheten/den allmänna hälsan och (v) bevara sina rättigheter.

YouTube-tjänster: På några av våra sidor presenterar vi videoinnehåll som tillhandahålls av YouTube via YouTubes API-tjänster. Genom att använda TicketSwap godkänner du därför att vara bunden av YouTubes användarvillkor.

Kampanjer: TicketSwap Local kan arrangera tävlingar, kampanjer och utlottningar (”kampanjer”). Kampanjerna styrs av kampanjvillkoren som finns på kampanjwebbplatsen (”kampanjregler”). Kampanjerna kanske inte är tillgängliga i alla länder där plattformen har gjorts tillgänglig. Kampanjerna kan komma med vissa kvalificeringskrav som avgörs av TicketSwap Local. TicketSwap Local förbehåller sig rätten att när som helst avbryta en kampanj. Vid händelse av motsägelser mellan dessa villkor och kampanjvillkoren som fastställs i kampanjreglerna ska enbart kampanjvillkoren gälla i samband med kampanjen.


BILJETTAVTAL

Biljettavtal: Om du erbjuder en e-biljett till försäljning (”säljare”) eller köper en e-biljett av någon annan på plattformen (”köpare”), ingås ett avtal mellan dig och TicketSwap Local. Den specifika juridiska person som du ingår detta biljettavtal med beror på var evenemanget för e-biljetten äger rum. TicketSwap Local förbehåller sig rätten att ändra detta biljettavtal. Du har endast rätt att säga upp avtalet i händelse av en väsentlig ändring av villkoren i detta biljettavtal. Om du köper eller erbjuder en (ny) e-biljett till försäljning, och biljettavtalet har ändrats, måste du först acceptera den senaste versionen av detta biljettavtal.

Köpeavtal: Ett köpeavtal ingås mellan säljaren och köparen av en biljett. När du köper biljetter direkt från en officiell biljettförsäljare (nedan också kallad ”säljare”) via plattformen omfattas dessa köp av den aktuella biljettförsäljarens villkor.

Europeisk konsumentlagstiftning: De europeiska konsumentskyddsreglerna gäller endast förhållanden mellan företag och konsumenter och inte konsumentförhållanden (”peer-to-peer”). Eftersom TicketSwap främst är en “peer-to-peer”-plattform för privat bruk gäller inte europeiska konsumentlagar för biljettavtalet.

För vissa evenemang erbjuder TicketSwap användarna möjlighet att köpa biljetter direkt från den primära biljettförsäljaren via plattformen. I sådana fall gäller EU:s konsumentskyddslagar. Det bör dock noteras att ångerfristen efter köp av en biljett inte gäller, eftersom biljetter som säljs genom en primär biljettbutik via plattformen omfattas av undantaget i artikel 6:230p(e) i den nederländska civilrättslagen.

Därför kan användare inte ångra köpet och utöva sin ångerrätt, varken för peer-to-peer-köp eller för köp från en primär biljettförsäljare via vår plattform.

Försäljning av e-biljetter

Uppladdning [ladda upp] av e-biljetter: Som säljare kan du erbjuda en e-biljett till försäljning på plattformen genom att ladda upp en fil med e-biljetten. Denna fil måste vara den digitala originalversionen som tillhandahålls av den primära biljettförsäljaren. Säljaren måste ha rätt att sälja e-biljetten. Skannade e-biljetter, foton av e-biljetter eller modifierade filer tillåts inte.

Säljaren kan när som helst, så länge erbjudandet inte har accepterats, dra tillbaka sitt erbjudande om försäljning av den uppladdade e-biljetten. För att undvika eventuella tvivel: så snart köparen reserverar biljetten för köp är säljaren skyldig att sälja e-biljetten till köparen. När köparen har köpt biljetten färdigställs det slutgiltiga avtalet med respektive köpare.

Säljaren måste alltid vara medveten om begränsningar avseende överförbarheten av e-biljetter (t.ex. icke-överförbara biljetter på grund av att e-biljetten är personlig) och måste informera om gällande begränsningar i annonsen. Om köparen köper en biljett med en begränsning som inte har angetts, är säljaren skyldig att återbetala köparen.

Beskrivning av e-biljett: Säljaren fyller i uppgifterna om e-biljetten så fullständigt och sanningsenligt som möjligt. Denna information ska alltid omfatta evenemangets namn, priset och säljarens personliga bankkonto. Dessutom fyller säljaren i eventuella avvikelser i entrérättigheterna (t.ex. tidig entré, sen entré, barnbiljetter, CJP-pass etc.) jämfört med vanliga biljetter. Landet som bankkontot har öppnats i måste vara ett av de länder som anges här. Säljaren måste ange en av valutorna som stöds i annonsen. Om e-biljetten är avsedd för en viss sektion eller sittplats måste säljaren tydligt ange sittplatsnumret i fältet ”beskrivning” eller i alternativet ”sittplats” (om tillgängligt). TicketSwap Local förbehåller sig rätten att anpassa informationen om en erbjuden e-biljett enligt den information som anges på den uppladdade e-biljetten.

Kostnad och pris: Säljaren fastställer själv försäljningspriset för varje e-biljett som säljaren erbjuder till försäljning på plattformen (”försäljningspriset”), förutsatt att priset inte överstiger 20% över ”baspriset”, det vill säga antingen det nominella värdet (inklusive serviceavgifter från biljettleverantören) för e-biljetten eller det senaste e-biljettpriset som släppts av arrangören (inklusive serviceavgifter från biljettleverantören). Detektering av baspriset, på vilket maxpriset på 120% tillämpas, sker helt enligt TicketSwaps eget gottfinnande, och därvid tas hänsyn till den nivå av transparens som krävs för köparen och säljaren. När FairShare (se nedan) är aktiverat ska det högsta priset beräknas utifrån det senaste biljettpriset som offentliggjordes av arrangören av evenemanget. Säljaren måste följa tillämpliga lokala lagar (för information om återförsäljning i Belgien, Frankrike, Danmark och Italien klickar du här). I vissa länder finns restriktioner (högsta pris) för att erbjuda eller sälja vidare e-biljetter online. I dessa länder får försäljningspriset inte vara högre än 100% av det ursprungliga biljettpriset. Detta innebär att det inte heller är tillåtet att sälja biljetten för det senaste e-biljettpriset som offentliggjorts av arrangören av evenemanget om detta är högre än det ursprungliga biljettpriset. Mer information och en fullständig översikt över de länder där restriktioner gäller finns här.

För varje e-biljett där ett köpeavtal har ingåtts är säljaren skyldig TicketSwap Local ett belopp motsvarande 5% av försäljningspriset (inklusive moms) (”serviceavgifter”). Genom att ingå detta biljettavtal instruerar säljaren Stripe att dra av detta belopp från försäljningspriset och överföra det till TicketSwap Local. Till följd av detta kommer säljaren att få 95% av försäljningspriset. I vissa av de länder där prisrestriktioner gäller för erbjudande eller vidareförsäljning av e-biljetter är det tillåtet att lägga till en serviceavgift för våra tjänster. TicketSwap Local kommer att informera säljaren om detta.

Om en e-biljett säljs för mer än 120% av det det nominella värdet (inklusive serviceavgifter) förbehåller sig TicketSwap Local rätten att återkalla försäljningen eller reglera beloppet till 120% av det nominella värdet (inklusive serviceavgifter) och överföra det återkallade eller reglerade beloppet till köparen via Stripe. TicketSwap Local bestämmer när detta sker och köparen kan inte utöva denna rättighet. Har säljaren redan fått betalt är säljaren skyldig att återbetala det belopp som överstiger 120% av det nominella värdet (inklusive serviceavgifter) till TicketSwap Local i enlighet med återbetalningsvillkoren (se nedan).

FairShare: Arrangörer kan aktivera FairShare för försäljningen av e-biljetter till deras evenemang via plattformen. När FairShare är aktiverat delas summan som överskrider det nominella värdets belopp (inklusive serviceavgifter till biljettleverantören och moms) mellan säljaren och arrangören. TicketSwap samlar in denna summa från säljaren å arrangörens vägnar. FairShare påverkar inte det maximala priset på plattformen. Här hittar du mer information om FairShare.

Moms: Moms på e-biljetter som säljs av säljaren via plattformen måste ha betalats på den ursprungliga e-biljetten innan säljaren erbjuder e-biljetten till försäljning. TicketSwap Local kommer att debitera köparen moms på serviceavgifterna och transaktionsavgifterna och kommer att debitera säljaren moms på serviceavgifterna.

Sålda e-biljetter: När försäljningen är slutförd får säljaren antingen en bekräftelse via e-post eller en push-notis, varefter den sålda e-biljetten automatiskt tas bort från plattformen. Säljaren måste kontrollera om e-biljetten visas som såld på plattformen. Säljaren är skyldig att förstöra alla kopior av den sålda e-biljetten. Säljaren får inte annonsera ut biljetten på flera plattformar. Om en e-biljett säljs samtidigt på två olika plattformar är säljaren skyldig att återkalla försäljningen på den andra plattformen.

Betalning till säljaren: Så snart som möjligt efter att e-biljetten har sålts och levererats, överför Stripe det överenskomna försäljningspriset minus serviceavgifterna (”betalning”) till säljaren. När säljaren kan förvänta sig att ha betalningen på sitt bankkonto kan du se här. TicketSwap Local tar inget ansvar för att betalningen finns på bankkontot i rätt tid och är inte i något skede involverad i behandlingen av betalningen. Om TicketSwap Local informerar Stripe om en ogiltig e-biljett eller i händelse av (misstänkt) bedrägeri, eller ett inställt evenemang, kan betalningen till säljaren avbrytas tills mer klarhet om situationen råder. Om TicketSwap Local anser att det finns skäl att göra det kan TicketSwap beordra Stripe att annullera betalningen.

Uppfyllande av KYC-lagstiftningen (Know Your Customer): De företag som TicketSwap anlitar för att hantera betalningen till säljaren kontrollerar din information mot sina egna och offentliga databaser för att upptäcka misstänkt beteende. Baserat på denna granskning kan det hända att säljaren måste lämna in ytterligare identitetshandlingar till dem. Dessa måste vara originalkopior av identitetshandlingar som inte kan ändras (t.ex. vattenstämplade). Identitetshandlingarna raderas av dessa företag efter kontrollen.

Om säljaren inte följer denna verifiering och inte tillhandahåller de begärda ytterligare identitetshandlingarna inom 12 månader efter det att biljetten har sålts, innebär detta att eventuella medel som finns kvar på säljarens konto kommer att förverkas för att täcka administrativa och andra kostnader för efterlevnad. Dessa medel kommer att bli TicketSwap Locals egendom och kommer inte att återbetalas under några omständigheter. Säljaren samtycker till att detta förverkande beror på bristande efterlevnad av KYC-verifieringskravet och accepterar att hen har blivit adekvat informerad om denna policy.

Höga belopp: En säljare som vid någon tidpunkt själv, eller tillsammans med ”liknande säljare”, har sålt för mer än 800,00 euro i form av e-biljetter eller erbjudanden till evenemang som ännu inte har ägt rum (nedan: ”osäkert värde”) kommer inte att få betalt förrän det rimligen har konstaterats att e-biljetterna är giltiga och att köparen har kunnat få tillträde till evenemanget. Med uttrycket ”liknande säljare” avses: Säljare som delar samma eller liknande personlig information som säljaren.

Det ”osäkra värdet” reserveras av Stripe för säljaren. Om en säljare har ett utestående belopp på mer än 800,00 euro kommer en bekräftelse på att säljaren samtycker till detta alltid att begäras innan en ny e-biljett till försäljning syns på plattformen.

Finansiell risk: Ett evenemang som potentiellt kan vara föremål för bedrägeri eller oärliga handlingar, vilket kan leda till ekonomiska förluster, skadat anseende eller rättsliga konsekvenser, betraktas som en finansiell risk. En säljare som vid något tillfälle själv, eller tillsammans med liknande säljare, har sålt e-biljetter eller erbjudit försäljning till ett evenemang som anses vara en finansiell risk och som ännu inte har ägt rum, kommer inte att få betalt för det evenemanget förrän det med all rimlighet har fastställts att e-biljetterna är giltiga och köparen har kunnat få tillträde till evenemanget. De pengar som hålls som deposition reserveras av Stripe för säljaren.

Annullerad försäljning: TicketSwap Local får upplösa (på nederländska: ontbinden) eller häva köpeavtalet om köparen eller säljaren inte har uppfyllt villkoren i biljettavtalet.

Gratisbiljetter: Säljaren får inte sälja en biljett som erhållits utan kostnad. Detta inkluderar, men är inte begränsat till, biljetter som vunnits i en tävling, biljetter till gästlistor osv.

Lägsta biljettpris: Biljetter som listas på plattformen måste listas för minst 5 euro (eller motsvarande 5 euro i någon av de andra denominerade valutorna).

Köp av e-biljetter

Avgifter, betalning och leverans: Köparen av en e-biljett kan betala online med de betalningsmetoder som erbjuds. TicketSwaps serviceavgift för köpet av en e-biljett är 7% av försäljningspriset (inklusive moms). En lägsta serviceavgift kan tillkomma per evenemangsland och valuta. Klicka här för mer information om lägsta serviceavgift. För vissa evenemang kan en annan serviceavgift tillkomma enligt instruktionerna från arrangören av evenemanget. Utöver detta betalar köparen 3% i transaktionsavgift för tjänster för och kostnader vid betalningshantering som täcker transaktionsrisker (t.ex. riskhantering, återbetalningskostnader, chargeback-kostnader) (inklusive moms). För vissa betalningsmetoder (t.ex. PayPal) kan en extra avgift på 2% tillkomma.

Efter köpet kan e-biljetten omedelbart laddas ner från plattformen. Dessutom tillhandahåller TicketSwap Local e-biljetten så snart som möjligt efter att betalningen har mottagits av Stripe, i.) under Dina biljetter i ditt TicketSwap-konto och ii.) per e-post i form av en länk till PDF-filen. I och med köpet ingås ett slutgiltigt avtal mellan säljaren och köparen. På grund av produktens natur är det inte vid någon tidpunkt efter köpet möjligt att ångra sig. När transaktionen har slutförts finns det ingen ångerfrist för köparen eller säljaren.

SecureSwap: Vissa e-biljetter på plattformen kan köpas genom SecureSwap. När en biljett säljs via SecureSwap kan ett avtal mellan arrangören av evenemanget och köparen ingås för att möjliggöra SecureSwap. Den ursprungliga e-biljetten obrukbar efter försäljningen och ersätts med en ny unik e-biljett i eget namn. På så sätt kan köparen vara säker på att den köpta e-biljetten inte har använts tidigare. En SecureSwap e-biljett kan kännas igen på SecureSwap-logotypen. Här kan du läsa mer om hur SecureSwap fungerar.

Tillträde till evenemanget: Tillträdet till ett evenemang omfattas alltid av alla villkor eller regler som arrangören och arenan tillämpar. Både köparen och säljaren är enskilt ansvariga för att dessa villkor eller regler följs.

Ändringar av evenemanget: Köparen ansvarar för att vara medveten om alla relevanta detaljer kring det evenemang som köparen har köpt en e-biljett till och ansvarar för att kontrollera om evenemanget skjuts upp, ställs in eller ändras på något annat sätt.

Säljaren ansvarar för att vara medveten om alla relevanta detaljer kring det evenemang som denne erbjuder en e-biljett till på plattformen. Om ett evenemang ställs in ska säljaren ta bort e-biljetten från plattformen inom 48 timmar efter officiell kommunikation från arrangören av evenemanget. Om e-biljetten redan har sålts till köparen är säljaren skyldig att återbetala köparen (via TicketSwap Local).

TicketSwap Local gör sitt bästa för att kontakta köpare gällande ändringar av evenemang, men är inte skyldig att göra det.

TicketSwap Local är inte ansvarig för eventuella skador som uppkommer för köpare och säljare till följd av ändringar av evenemang.

Om ett evenemang ställs in ger evenemangets arrangör vanligtvis en ”ersättning” till den (juridiska) person som köpte e-biljetterna till evenemanget (säljaren). Avsikten är att denna ersättning (med eller utan kontakt med säljaren) ska betalas ut till köparen. Om ett evenemang skjuts upp till ett annat datum eller en annan tid och/eller ändras till en annan plats är säljaren inte skyldig att ge köparen någon ersättning. Om köparen inte längre vill använda biljetten kan köparen besluta att sälja sin biljett på plattformen. TicketSwap Local är inte ansvarig för eventuella prisskillnader som uppstår på grund av detta.

Ersättningen från arrangören kan skilja sig från det belopp som köparen har betalat för e-biljetten på plattformen. TicketSwap Local är inte ansvarig för ovannämnda prisskillnad, varken gentemot köpare eller säljare. Säljaren är bara skyldig att återbetala beloppet för det nominella värdet som bestäms av arrangören.

Vid utbetalning av ersättningen till köparen för ett inställt evenemang görs en distinktion mellan e-biljetter med SecureSwap och e-biljetter utan SecureSwap. TicketSwap strävar efter att efter bästa förmåga hjälpa köparen att få ersättning från evenemangets arrangör (eventuellt via säljaren).

  • I det fall köpet skett via SecureSwap kontaktar arrangören av evenemanget köparen direkt (eventuellt via Plattformen) angående inställda evenemang och ersättning. Ersättningen för ett inställt evenemang består vanligtvis av det nominella värdet som säljaren betalade för e-biljetten (exklusive serviceavgifter från biljettleverantören). Detta belopp kan skilja sig från det belopp som köparen har betalat via plattformen – den uppkomna prisskillnaden kan vara högre eller lägre än det nominella värdet.

  • Om köpet inte gjordes genom SecureSwap är säljaren skyldig att kräva eventuell ersättning som erbjuds av arrangören för det inställda evenemanget och därefter överföra den till köparen i enlighet med återbetalningsvillkoren (se nedan). Detta belopp kan maximalt vara det belopp som säljaren har fått för att sälja e-biljetten till köparen på plattformen. Alla belopp som säljaren överför till köparen måste överföras via TicketSwap med hjälp av Stripes betalningssystem.

I vissa fall kan avbokningspolicyn skilja sig från de ovan nämnda processerna. Den föredragna lösningen är alltid att ersättning betalas ut till köparen. TicketSwap Local är inte ansvarig för prisskillnader.

Ogiltig e-biljett: Det finns en risk för att e-biljetter som köpts via plattformen (exklusive e-biljetter som köps med SecureSwap) visar sig vara ogiltiga. De risker som är förknippade med e-biljettens giltighet och eventuella kostnader i samband med detta ska bäras av säljaren och köparen. Säljaren får inte återanvända en e-biljett efter att transaktionen har slutförts. Köparen får endast sälja e-biljetten vidare med det TicketSwap-konto som användes för att köpa e-biljetten. Det är inte tillåtet att sälja en e-biljett på nytt på en annan plattform (såvida det inte är en e-biljett med SecureSwap).

Om e-biljetten verkar vara ogiltig kommer TicketSwap Local att sammanföra säljare och köpare i en modererad chattdiskussion för att söka en lösning i samråd. TicketSwap Local agerar som en oberoende moderator mellan köpare och säljare och försöker hitta bevis som stöder köparens och säljarens argument. Baserat på dessa utredningar kommer TicketSwap Local att besluta huruvida säljaren ska återbetala de ogiltiga biljetterna till köparen eller inte. Köparen och säljaren är skyldiga att följa det beslut som fattas av TicketSwap Local.

Om säljaren vägrar att samarbeta förbehåller sig TicketSwap Local rätten att lämna in en rapport om säljaren, dela säljarens personliga information till köparen om så begärs och att blockera hans konto eller permanent neka åtkomst till hens konto (för mer information, se vår pålitlighets- och säkerhetspolicy). Alla fall av ogiltiga e-biljetter ska rapporteras till TicketSwap Local.

Köparen har rätt att rapportera en ogiltig e-biljett inom 30 dagar efter evenemanget. Efter denna period kommer TicketSwap Local inte längre att behandla några ärenden, förutom inom perioderna för klagomålsrutinerna som beskrivs i pålitlighets- och säkerhetspolicyn.

Återbetalningsvillkor: Om säljaren behöver göra en återbetalning till köparen är säljaren skyldig att göra detta i enlighet med dessa återbetalningsvillkor. Säljarens återbetalning till köparen kan orsakas av, men är inte begränsad till, försäljning av ogiltiga e-biljetter, försäljning av e-biljetter för mer än 120% av det nominella värdet (inklusive serviceavgift) eller att evenemanget ställs in. Om säljaren inte följer återbetalningsvillkoren förbehåller sig TicketSwap Local rätten att använda ett inkassobolag för att underlätta återbetalningen. Alla ytterligare avgifter från inkassobolaget måste säljaren stå för.

TicketSwap Local underlättar återbetalningen efter bästa förmåga, vilket innebär att TicketSwap Local medlar för återbetalningen mellan köpare och säljare. Återbetalning till köparen ska alltid ske med de metoder som TicketSwap Local föreslår (uppgörelser mellan köpare och säljare sker på egen risk). Alla belopp som säljaren överför till köparen måste anordnas av TicketSwap med hjälp av Stripes betalningssystem. TicketSwap innehar inte några summor som köparen eller säljaren är skyldiga vid någon tidpunkt.

Om säljaren behöver göra en återbetalning till köparen för ett inställt evenemang är säljaren skyldig att överföra beloppet inom 14dagar efter att ha mottagit ersättningen från arrangören. Köparen kan inte få några utökade rättigheter från detta. I alla andra fall är säljaren skyldig att göra en återbetalning till köparen inom 14dagar efter att återbetalningen utfärdats till köparen.

Risker: Att köpa en e-biljett via plattformen är inte riskfritt. TicketSwap Local strävar efter att endast genomföra säkra och lyckade försäljningar via plattformen, men garanterar inte att en e-biljett som köpts via plattformen alltid är giltig och alltid kommer att ge tillträde till det önskade evenemanget. E-biljetter via SecureSwap är i princip alltid giltiga för det önskade evenemanget.

Allmänt

Ansvar: TicketSwap Local är inte ansvarig för eventuella skador (inklusive indirekta skador utan begränsning) som du kan drabbas av till följd av din användning av åtkomsten till plattformen eller plattformen, såvida inte skadan orsakas av uppsåt, grov oaktsamhet eller avsiktlig vårdslöshet. Även om TicketSwap Local vidtar så många åtgärder som möjligt för att säkerställa ett säkert köp av en e-biljett kan TicketSwap Local inte alltid garantera att åtkomsten till plattformen och innehållet på plattformen är korrekt. Det går endast att garantera att en e-biljett är korrekt eller giltig om det rör sig om en e-biljett via SecureSwap, vilket dock inte påverkar faktumet att TicketSwap Local inte är ansvariga för indirekta skador. TicketSwap Local ansvarar inte för konsekvenserna av (eventuella) felaktigheter med hänseende på åtkomst till plattformen, plattformen eller e-biljetten, inklusive eventuella (tekniska) fel eller brister i samband med användningen av en biljettöverföringsfunktion som erbjuds av en tredje part. TicketSwap Local har rätt att (tillfälligt) stänga av eller begränsa användningen av plattformen eller att säga upp åtkomsten till plattformen utan att detta ger upphov till någon rätt till ersättning från TicketSwap Local.

Missbruk: Vi fäster stor vikt vid att tillhandahålla en säker och pålitlig plattform. Vår pålitlighets- och säkerhetspolicy förklarar exakt hur vi går tillväga för att uppnå detta. Om du bryter mot vår pålitlighets- och säkerhetspolicy kan det leda till att åtgärder vidtas mot dig, inklusive avstängning eller blockering. Pålitlighets- och säkerhetspolicyn beskriver bland annat vilket innehåll och/eller vilka handlingar som är tillåtna respektive otillåtna på plattformen, hur vi övervakar plattformen i detta avseende, vilka åtgärder vi har vidtagit i samband med detta samt hur våra anmälnings- och klagomålsrutiner fungerar. Du hittar vår pålitlighets- och säkerhetspolicy här.

Konflikt: i händelse av konflikt mellan biljettavtalet och andra avtal, såsom villkoren för biljettbutiken, ska biljettavtalet ha företräde (med undantag för villkoren för plattformen om tillämpligt).

Utlämnande av information: TicketSwap Local har alltid rätt att lämna ut information för att (i) försvara sig i domstol, (ii) verkställa ett domstolsbeslut, (iii) följa alla lagar, förordningar eller förfrågningar från myndigheter, (iv) att skydda den nationella säkerheten, försvaret, den allmänna säkerheten/den allmänna hälsan och (v) upprätthålla sina rättigheter.

Uppdaterad den 14 maj 2025