Genom att följa vårt förfarande för anmälan och avlägsnande kan du rapportera olagligt innehåll (t.ex. immaterialrättsintrång eller falska annonser) eller överträdelser av vårt plattformsavtal och biljettavtal.
Rapportering av olagligt innehåll
Du kan rapportera olagligt innehåll via vårt onlineformulär.
Klicka här för att komma till formuläret.
Förfarande för anmälan och avlägsnande
TicketSwap hanterar rapporter i enlighet med förfarandet för anmälan och avlägsnande i så stor utsträckning som möjligt och enligt förfarandet nedan:
- Rapporter inom ramen för detta förfarande ska avse en begäran om ändring eller borttagning av olagligt innehåll på TicketSwaps plattform.
- Rapporter som efterfrågar avlägsnande av innehåll på TicketSwaps plattform kommer endast att behandlas:
- om innehållet är uppenbart olagligt och/eller strider mot plattformsavtalet och biljettavtalet;
- efter mottagande av ett fullständigt ifyllt rapportformulär tillsammans med de obligatoriska bilagorna. Vilka dokument som anses nödvändiga avgörs av typen av rapport.
- Som en del av förfarandet kan TicketSwap komma att ställa ytterligare frågor eller efterfråga ytterligare dokumentation som stöder hanteringen. Rapporten kommer inte att behandlas innan all information har skickats in.
När TicketSwap mottar en rapport gör vi följande:
- bekräftar mottagandet av rapporten;
- kontrollerar att rapporten uppfyller de formella kraven och begär vid behov ändringar eller kompletteringar. TicketSwap kan neka att behandla rapporter (med motivering), till exempel om rapporten inte är tillräckligt underbyggd för att vi ska kunna bedöma om innehållet är olagligt, eller om den saknar en tydlig hänvisning till innehållets exakta plats (t.ex. URL);
- bedömer om det rapporterade innehållet är olagligt och/eller strider mot plattformsavtalet och biljettavtalet;
- på grundval av denna bedömning avlägsnar eller ändrar innehållet, eller avslår rapporten. TicketSwap avlägsnar eller ändrar endast innehåll om vi bedömer att det är uppenbart olagligt och/eller strider mot plattformsavtalet och biljettavtalet och anser att överträdelsen är tillräckligt allvarlig för att motivera ett avlägsnande.
Vill du bestrida ett beslut?
Om vi avlägsnar eller ändrar ditt innehåll och du inte håller med om beslutet, kan du lämna in ett klagomål via vårt klagomålsförfarande inom sex månader efter det att du mottagit vårt beslut.
Viktigt att veta
TicketSwap kan vidta åtgärder mot användare som upprepade gånger lämnar in falska rapporter eller handlar i ond tro. Sådana åtgärder kan omfatta (men är inte begränsade till) vägran att behandla nya rapporter eller (tillfällig) blockering av ditt konto.